Montaż LPG do samochodu z turbo
Obecnie bardzo dużo samochodów z silnikami benzynowymi wyposażonych jest w instalację gazową. Jest to bardzo ekonomiczne rozwiązanie - LPG jest znacznie tańsze niż benzyna. Przy obecnych cenach można zatankować 30 litrowy zbiornik za mniej niż 50zł. Tak więc wiele osób zadaje sobie pytanie - czy do mojego samochodu z turbo mogę założyć gaz?
Prawdopodobnie starsze rodzaje instalacji miały problemy z prawidłową pracą z silnikami turbodoładowanymi. Charakterystyka spalania samego gazu LPG jako paliwa powodowała wypalanie zaworów w głowicy silnika. Ten problem dotyczył szczególnie samochodów z turbo.
Współczesne instalacje LPG oparte są na zaawansowanych systemach wtryskowych i działają dokładnie tak jak systemy wtrysku benzynowego. Komputery tych instalacji zbierają dane z dokładnie tych samych czujników co komputery wtrysku benzynowego. Dodatkowo komunikują się z komputerem samochodu. Dzięki temu instalacja LPG zapewnia optymalną ilość paliwa. Znakomitą funkcją jest też dotrysk benzyny podczas pracy na LPG - pozwala to bardzo efektywnie schłodzić zawory.
Zobowiązanie do badan technicznych: cytat
Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.
Badania techniczne pojazdu dzieli się na:
- badania okresowe (wykonywane w określonych przedziałach czasowych),
- badania dodatkowe (wykonywane niezależnie od badań okresowych, w przypadkach określonych w art. 81 ust. 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym),
- badania co do zgodności z warunkami technicznymi (dotyczy pojazdów zabytkowych).
- Badania techniczne pojazdu wykonuje uprawniony diagnosta na stacji kontroli pojazdów.
Stacje kontroli pojazdów dzielimy na: podstawowe i okręgowe.
Źródło: http://www.mir.gov.pl/transport/transport_drogowy/informacje_o_pojazdach/badania_techniczne_pojazdow/strony/start.aspx
https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik
przed 200 p.n.e. ? koło wodne
140 p.n.e. ? bania Herona (turbina parowa) ? Heron
ok. 120 p.n.e. ? mechanizm otwierania drzwi świątyni ? pierwszy znany mechanizm napędzany parą
107 p.n.e. ? wiatrak
1605 ? fontanna parowa Salomona de Causa
ok. 1628 ? podnośnik wody Somerseta
1690 ? Silnik Denisa Papina ? pierwszy tłokowy silnik parowy
1699 ? podnośnik wody Thomasa Savery?ego ? pierwszy przypadek plagiatu
1712 ? silnik atmosferyczny Thomasa Newcomena
1782 ? maszyna parowa, patent James Watt ? pierwsza, szerzej zastosowana w przemyśle
1788 ? dodanie regulatora odśrodkowego obrotów
1816 ? silnik Stirlinga ? Robert Stirling
1831 ? dysk Faradaya ? pierwowzór silnika elektrycznego Michael Faraday
1834 ? silnik elektryczny prądu stałego z komutatorem ? Moritz Hermann Jacobi
1860 ? dwusuwowy silnik spalinowy ? Étienne Lenoir
1876 ? czterosuwowy silnik benzynowy ? Nikolaus Otto
1888 ? silnik indukcyjny ? Nikola Tesla
1892 ? silnik Diesela ? Rudolf Diesel
1910 ? odrzutowy silnik lotniczy ? Henri Coandă
1960 ? silnik Wankla
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik